Jäsenlehti

Suomen Historialliselle Seuralle on alusta alkaen ollut tärkeää julkaista historiantutkimuksia ja edistää siten historiantutkimusta ja historian tuntemusta. SHS on julkaissut kolmea historia-alan lehteä, Jäsenlehteä, jonka seuran omat internetsivut tekivät tiedottamisen kannalta turhaksi sekä kahta tieteellistä aikakauslehteä yhteistyössä muiden historia-alan tieteellisten seurojen kanssa.

SHS:n varsinainen tieteellinen aikakausjulkaisu on Historiallinen Aikakauskirja, jota SHS julkaisee yhdessä Historian Ystäväin Liiton kanssa. SHS:n jäsenet voivat tilata HAikin jäsenhintaan (33 euroa / vuosikerta).  Histoiralliseen Aikakauskirjaan voit tutustua tarkemmin täällä. HAik on vertaisarvioitu tieteellinen julkaisu.

Yhteistyössä muiden pohjoismaisten valtakunnallisten historiatieteen yhdistysten kanssa Suomen Historiallinen Seura julkaisee Scandinavian Journal of History -aikakauskirjaa, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Suomen maatoimittajana dos. Tiina Lintunen ja SJHn toisena päätoimittajana on professori Kirsi Salonen.  Lehden kustantajana on Francis & Taylor. Ainakin toistaiseksi on lehti maksullinen myös nettilehtenä, joten sitä kannattaa käydä lukemassa yliopistojen kirjastoissa.  Toki sitä voi myös tilata painettuna. Lehteen voit tutustua täällä. SJH on vertaisarvioitu tieteellinen julkaisu.

Internetissä avoimesti julkaistavan Ennen ja Nyt – historian tietosanomien tausta järjestöihin kuuluu myös Suomen Historiallinen Seura. Lehti on vertaisarvioitu tieteellinen lehti. Tutustu siihen täällä.

Suomen HistoriallisenSeuran Jäsenlehti sisälsi tietoja seuran toiminnasta sekä lyhyitä artikkeleita historiaan liittyen. Tiedotelehteä tehtiin paperille painettuna vuoteen 2015 asti,  sen jälkeen lehteä  julkaistiin seuran nettisivuilla kolmen vuoden ajan. Kuitenkin kaikki olennainen asia julkaistiin myös sekä seuran internet- että Facebook-sivuilla, niinpä vanhamuotoinen jäsenlehti jäi historiaan.   Vanhoja SHSn jäsenlehtiä voit selata PDF-muodossa alla.

Vimeinen jäsentiedote lehti: shsjasen1_2018

shsjasen1_2017