Save the date: Mitä on olla historioitsija – Nuorten historiantutkijoiden kesäpäivät 14.–16.8.2024, Helsinki

Suomen Historiallinen Seura järjestää 14.–16.8.2024 ”Mitä on olla historioitsija – Nuorten historiantutkijoiden kesäpäivät” -tapahtuman Helsingissä. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa, ja kesäpäivillä käsitellään kaikkia historiantutkijoita koskettavia ammatillisia kysymyksiä, pohditaan historiantutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä luodaan mahdollisuuksia tutkijoiden verkostoitumiselle yli yliopisto- ja erikoisalarajojen. Kesäpäivien teemana on historioitsijan rooli ja tehtävä sekä historiantutkimuksen mahdollisuudet ja merkitykset yhteiskunnassa. Tavoitteena on nostaa esille historian tohtorin tutkinnon tarjoamat laajat mahdollisuudet työelämässä ja yhteiskunnassa.

Kesäpäivien ohjelmassa on luentoja, työpajoja, mentorointia ja sosiaalista yhdessäoloa. Keskeisiä teemoja ovat historiantutkimuksen metodologia, uranäkymät, julkaiseminen, julkinen toiminta asiantuntijana ja tiedeviestintä. Lisäksi kesäpäivillä on iltaohjelmaa keskiviikkona ja torstaina.

Tapahtumaan ovat tervetulleita väitöskirjatutkijat, jotka ovat väitöskirjan tekemisen loppuvaiheessa ja olleet jatko-opiskelijoita vähintään kaksi vuotta, sekä sellaiset historian alalta väitelleet, joiden väitöksestä on kulunut enintään kaksi vuotta. Kesäpäiville voivat osallistua niin yliopistoissa työskentelevät, apurahatutkijat kuin vapaat tutkijat.

Kesäpäivillä tarjotaan mentorointia järjestämällä Suomen Historiallisen Seuran aktiivisten tutkijajäsenten vetämiä pienryhmäsessioita, joissa kommentoidaan nuorten tutkijoiden aiheenesittelyitä, tutkimussuunnitelmia ja menetelmiin keskittyviä työpapereita.

Tapahtuman kustannukset nuorille tutkijoille pyritään pitämään matalina, ja vain illallisesta peritään osallistumismaksua. Helsingin ulkopuolelta tulevien on mahdollista hakea tukea matka- ja majoituskuluihin. Tapahtuman ilmoittautumisaika päättyy 30.4., ja deadline työpaperien lähettämiselle on 10.6. Tarkemmat tiedot julkaistaan ja ilmoittautuminen avautuu maaliskuun aikana, mutta tapahtuma kannattaa jo nyt laittaa kalenteriin.