Etusivu

Vuonna 1875 perustettu Suomen Historiallinen Seura (SHS) on vanhin suomenkielinen historia-alan valtakunnallinen tieteellinen seura, jonka keskeinen tehtävä on edistää historiantutkimusta ja -tuntemusta Suomessa. SHS kokoaa yhteen suomalaisia historiantutkijoita, alan asiantuntijoita ja historiasta kiinnostuneita niin yliopistoista ja muistiorganisaatioista kuin niiden ulkopuoleltakin. Seura järjestää esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia sekä Historiantutkimuksen päiviä yhdessä yliopistojen historian oppiaineiden kanssa. SHS julkaisee tutkimuksia yhdessä SKS:n kanssa, on Historiallisen Aikakauskirjan toinen julkaisijajärjestö ja mukana julkaisemassa yhteispohjoismaista Scandinavian Journal of Historya. SHS edustaa suomalaista historiantutkimusta historiantutkijoiden kansainvälisessä järjestössä (CISH Comité International des Sciences Historiques). Seuraavat valtakunnalliset Historiantutkimuksen päivät järjestetään Jyväskylässä lokakuussa 2025.