Call for sessions: CISH/ICHS Historiatieteiden maailmankongressi Jerusalem 2026

Hyvät historiantutkijat,

Kansainvälisen historiatieteiden komitean The International Committee of Historical Sciences (ICHS)/ Comité International des Sciences Historiques (CISH) seuraava maailmankongressi on suunniteltu pidettäväksi Jerusalemissa 26.–31.7.2026. Järjestön hallitus pohtii parhaillaan, miten viimeaikaiset tapahtumat vaikuttavat suunnitelmaan, mutta ovat kuitenkin avanneet kongressin sessiokutsun.

Maailmankongressiin voi ehdottaa erityyppisiä sessioita:
Major themes (koko päivän kestävä sessio / max 12 esitystä)
Specialized themes (3 h / 6-8 esitystä)
Joint sessions (max 6 esitystä, vähintään kahden CISH/ICHS jäsenjärjestön tulee tukea näitä sessiota, esim. Suomen kansalliskomitean lisäksi joku muu komitea)
Round tables and special sessions (paneelikeskustelu / 3 h/ puheenjohtajien lisäksi 4 osallistujaa)

Sessioehdotuslomake ja lisäohjeet löytyvät CISH:n nettisivulta. Suora linkki sessiokutsuun ja tulostettavaan lomakkeeseen.

Sessioehdotuslomake word-tiedostona Jerusalem-2026_Form

Lomakkeet tulisi palauttaa Suomen kansalliselle komitealle, Marjaana Niemelle (marjaana.niemi@tuni.fi) ja Sari Aallolle (shs@histseura.fi ) 31.1.2024 mennessä.

Suomen kansallinen komitea käsittelee ehdotuksia helmikuun alkupuolella ja on yhteydessä ehdotuksien tekijöihin. Tarvittaessa sessioehdotuksia yhdistellään, jos teemoissa on päällekkäisyyttä, tai niille hankitaan tukea muilta alakomiteoilta, jotta ehdotuksilla olisi parempi mahdollisuus tulla hyväksytyiksi. Yksittäisiä sessioehdotuksia ei voi suoraan lähettää CISHin/ ICHS:n hallitukselle, vaan niiden tulee mennä kansallisten komiteoiden tai muiden jäsenjärjestöjen kautta.

Maailmankongressien aikaisempiin teemoihin ja sessioihin voi tutustua CISHin/ICHS:n kotisivuilla http://www.cish.org/index.php/en/

Lisätietoja:
Historiatieteiden kansallisen komitean puheenjohtaja Marjaana Niemi, marjaana.niemi@tuni.fi