Nuorten historiantutkijoiden kesäpäivät 2024

Ilmoittaudu mukaan nuorten historiantutkijoiden kesäpäiville!

”Mitä on olla historioitsija” – Nuorten historiantutkijoiden kesäpäivät 14.–16.8.2024 Helsingissä

Suomen Historiallinen Seura järjestää ensimmäiset nuorten historiantutkijoiden kesäpäivät 14.–16.8.2024 Helsingissä. Kyseessä on jatkokoulutustapahtuma, jossa käsitellään kaikkia historiantutkijoita koskettavia ammatillisia kysymyksiä, pohditaan historiantutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä luodaan mahdollisuuksia tutkijoiden verkostoitumiselle yli yliopisto- ja erikoisalarajojen. Kesäpäivien teemoja ovat historioitsijan rooli ja tehtävä, historiantutkimuksen merkitys yhteiskunnassa sekä tohtorin tutkinnon tarjoamat laajat mahdollisuudet työelämässä.

Kesäpäiville ovat tervetulleita väitöskirjatutkijat ja sellaiset historian alalta väitelleet, joiden väitöksestä on kulunut enintään kaksi vuotta. Ensisijaisesti tapahtuma on suunnattu väitöskirjantekijöistä niille, jotka ovat väitöskirjan tekemisen loppuvaiheessa ja olleet jatko-opiskelijoita vähintään kaksi vuotta. Kesäpäiville voivat osallistua niin yliopistoissa työskentelevät, apurahatutkijat kuin vapaat tutkijat.

Kesäpäivien ohjelma

Kesäpäivien alustava ohjelma löytyy täältä. Ohjelmaan kuuluu luentoja, paneelikeskusteluja, pienryhmäsessioita ja sosiaalista yhdessäoloa. Keskeisiä aiheita ovat historiantutkimuksen metodologia, uranäkymät, julkaiseminen, julkinen toiminta asiantuntijana ja tiedeviestintä. Lisäksi kesäpäivillä on iltaohjelmaa keskiviikkona ja torstaina. Tapahtuma järjestetään Helsingin yliopiston ja Tieteiden talon tiloissa. Puhujat ja tilat tarkentuvat kevään aikana.

Osallistuminen, osallistumismaksu ja ilmoittautumisen sitovuus

Ilmoittautumisaika on 27.3.–30.4.2024. Tapahtumaan ilmoittaudutaan verkkolomakkeella (lomake avautuu uuteen ikkunaan). Pyrkimyksenä on, että kaikki kiinnostuneet pääsevät mukaan. Mikäli ilmoittautuneiden määrä kuitenkin ylittää varatut paikat, osallistujien valintaan vaikuttavat uravaihe, Suomen Historiallisen Seuran jäsenyys ja ilmoittautumisjärjestys.

Tapahtuman osallistumismaksu nuorille tutkijoille on 50 euroa, ja se sisältää tapahtuman, kahvitukset ja torstai-illan illallisen. Lounaat ovat omakustanteisia. Kesäpäiville voi osallistua koko ohjelman ajan keskiviikkoillasta perjantai-iltapäivään tai omien aikataulujen mukaan. Torstai-illan illallinen on tarkoitettu kaikille osallistujille.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa ilmoittautumisajan puitteissa. Mikäli osallistuminen on kuitenkin kiinni myönnettävästä matkatuesta, ilmoittautumisen voi peruuttaa vielä 10.6. mennessä. Osallistumismaksun eräpäivä on 15.6.

Ilmoittautuneet sitoutuvat noudattamaan turvallisemman tilan periaatteita.

Matkat ja majoitukset

Helsingin ulkopuolelta tulevien nuorten tutkijoiden on mahdollista hakea tukea matka- ja majoituskuluihin. Ilmoittautumisen yhteydessä tiedustellaan arviota näiden kulujen suuruudesta sekä tuen tarpeesta. Mikäli matka- ja majoituskuluihin varattu budjetti ylittyy, tukea myönnetään ensisijaisesti Suomen Historiallisen Seuran jäsenille tai jäseniksi liittyneille. Matkatuki on suunnattu matkustukseen julkisilla kulkuvälineillä; lentomatkustamista ei kuitenkaan tueta.

HUOM! Matkatuki ei välttämättä kata kuluja täysimääräisesti. Kaikkien osallistujien tulee itse varata matkaliput ja majoitus. Päätökset matka- ja majoitustuen suuruudesta kullekin osallistujalle tehdään ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen, ja päätöksistä ilmoitetaan viimeistään 31.5.

Tapahtuman osallistujat voivat saada majoituksen edullisemmin kampanjakoodilla seuraavista hotelleista: Scandic Kaisaniemi, Sokos Hotel Helsinki ja Hotelli Arthur. Tiedot kampanjakoodeista lähetetään ilmoittautumisvahvistuksen yhteydessä.

Työpaperi

Kesäpäivien keskeistä antia on nuorten tutkijoiden työpapereiden kommentointi. Työskentelymuotona ovat Suomen Historiallisen Seuran aktiivisten tutkijajäsenten vetämät pienryhmäsessiot, joissa käsitellään nuorten tutkijoiden aiheenesittelyitä, tutkimussuunnitelmia ja menetelmiin keskittyviä työpapereita. Työpaperin pituus on noin 1–2 sivua, enintään 5000 merkkiä. Työpaperi tulee lähettää Suomen Historiallisen Seuran toimistoon (shs@histseura.fi) viimeistään 10.6.2024, mutta ilmoittautumisen yhteydessä tulee merkitä, mihin yllä mainittuun kategoriaan työpaperi kuuluu, antaa alustava otsikko ja kirjoittaa lyhyt, enintään 1000 merkin abstrakti. Sessiossa työpaperin esittelyyn on hyvä varata aikaa 5–10 minuuttia. Kyse ei ole konferenssiesitelmästä, vaan tavoitteena on, että tutkija nostaa esille itseään askarruttavia kysymyksiä oman tutkimuksensa teemoihin liittyen. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi lähteisiin, metodologiaan, tutkimuksen rajauksiin, tutkimuskysymyksiin tai tutkimuksen prosessiin.

HUOM! Abstraktin ja työpaperin kieli voi olla suomi, ruotsi tai englanti.

Lisätiedot

Lisätietoja tapahtumasta antaa Suomen Historiallisen Seuran toiminnanjohtaja Sari Aalto, shs@histseura.fi tai 0405806931 (tavoitettavissa puhelimitse maanantaisin klo 10–16 tai jättämällä soittopyyntö sähköpostitse).

Tapahtumaa ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto ja Helsingin yliopisto.